Produkcja filmu o charakterze marketingowym musi być poprzedzona analizą co najmniej kilku czynników, czyli wykonaniem briefu. Dopiero po ich ustaleniu można zabrać się do produkcji. Odpowiednie przygotowanie pozwoli uzyskać lepszy efekt końcowy i zrealizować założenia i cele zleceniodawcy.

Film reklamowy – po co, dla kogo, gdzie?

Zasadniczym zadaniem ekipy produkującej film jest osiągnięcie celu założonego przez zleceniodawcę. To, czy film zawiera przyświecające mu przesłanie, należy analizować na każdym etapie produkcji. Jednym z pierwszych kroków jest określenie odbiorcy filmu, czyli z grubsza targetu, do jakiego kierowany jest reklamowany produkt, marka czy usługa. Polega to na ustaleniu profilu odbiorcy, czyli wieku, płci, wykształcenia, środowiska.

Następny etap to wybór mediów, w których film będzie prezentowany. Może to być telewizja, a równie dobrze witryna internetowa, media społecznościowe czy platforma YouTube. Od tego wyboru zależy wiele kolejnych parametrów filmu: jego format, długość, scenariusz, a tym samym koszty produkcji. Najkrótsze są filmy dla telewizji, które z reguły nie przekraczają 30 sekund. Nieco dłuższe są filmy przeznaczone do publikacji w sieci, które trwają od półtorej minuty do kilku minut. Gdy zaistnieje potrzeba realizacji dłuższego filmu, można wziąć pod uwagę podział na kilka krótszych odcinków. Więcej materiału to więcej wartościowego kontentu.

Budżet filmu

Niemniej ważnym czynnikiem wpływającym na proces produkcji jest budżet, jakim dysponuje zleceniodawca. Rzadko się zdarza, aby budżet był nieograniczony lub przesadnie duży. Ograniczenia finansowe wpływają na miejsce kręcenia filmu, metodę nagrywania, czas przeznaczony na produkcję oraz na liczbą zaangażowanych we wszystko osób. W zależności od dostępnych finansów, trzeba wybrać miejsce nagrywania (plener, siedziba klienta czy może studio z green screenem), dobrać odpowiednią ekipę i obsadę aktorską.

Gdzie i jak szybko?

Czas, w jakim film ma być gotowy, ma bezpośrednie przełożenie na zaangażowanie odpowiedniej liczby ludzi i ilości sprzętu. Istotny jest też montaż, czyli postprodukcja. Często korzysta się z materiałów, jakimi klient już dysponuje, ale zawsze trzeba się upewnić, czy się one nadają i czy przypadkiem nie wymagają ponownego wykonania.

Na ilość i rodzaj zaangażowanych środków będzie miała wpływ także lokalizacja planu filmowego. Wpływa to na dobór oświetlenia czy sprzętu nagłaśniającego. Innego oświetlenia wymaga plener na otwartym terenie, innego pomieszczenia zamknięte, gdzie dodatkowo występuje różne światło zastane. Równie ważna jest akustyka danego miejsca oraz dźwięki tła. Dla komfortu pracy istotny jest też porządek na planie filmowym, co jest szczególnie ważne w plenerach, którymi są siedziby firm.

Montaż filmu i jego etapy

Nie mniej ważny od procesu kręcenia filmu jest jego obróbka, czyli montaż. Nawet najlepsze zdjęcia mogą zostać zepsute poprzez nieodpowiedni montaż. W skład montażu wchodzi nie tylko dobór najlepszych scen, ale też odpowiedni podkład muzyczny, animacje czy kolorystyka.

Sposób montażu uwarunkowany jest nie tylko tym, jaki efekt końcowy jest zamierzeniem klienta, ale też sposobem kręcenia filmu. Inaczej przebiega montaż materiału z kilku kamer, inaczej montaż filmu kręconego z jednej. To też wpływa na budżet filmu.

Na końcowy efekt wpływa nie tylko sam obraz, ale też dźwięk. Często specyfika filmu reklamowego wymaga zakupu ścieżki dźwiękowej. Podkład można nabyć w formie stocku lub, gdy jest to istotne, kupić utwór muzyczny konkretnego artysty. Ta druga opcja jest znacznie droższa. Na koszt licencji wpływa też miejsce publikacji klipu – najdroższa jest telewizja.

Uzupełnieniem niemalże każdego filmu są animacje, które czynią film atrakcyjniejszym i łatwiejszym w odbiorze. W ich przypadku niezwykle ważna jest precyzja wykonania. Rodzajem animacji mogą być też napisy obcojęzyczne, gdy film jest przeznaczony na więcej niż jeden rynek. Obcojęzyczne wersje językowe wymagają też nierzadko nagrania odrębnych ścieżek dźwiękowych z głosem lektora, a czasem też innego podkładu muzycznego.

Do jednego z ostatnich etapów obróbki filmu należy kolorystyka, która wpływa na odbiór filmu przez widza. Za pomocą odpowiednich kolorów i tonów można podkreślić pewne elementy lub fragmenty filmu.

Na końcowy efekt pozytywny wpływ może mieć zapoznanie się z podobnymi w temacie i formie innymi produkcjami filmowymi. Najlepiej, gdy jest to robione wspólnie przez obie strony, wykonawcę i zleceniodawcę. Może to zapobiec sytuacji, że końcowy produkt rozminie się z oczekiwaniami zleceniodawcy, pomimo że sam w sobie będzie realizacją wysokiej jakości.