Początek nowego roku to okazja do podsumowań i snucia planów. Tak dzieje się w życiu prywatnym i zawodowym, ale robią to również firmy i całe branże. Również branża video analizuje dotychczasową sytuację w swojej dziedzinie oraz zachodzące trendy i próbuje przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja w najbliższym czasie.

Branża filmowa należy do jednej z bardziej rozwojowych. Wpływa na to w znacznej mierze rozwój technologiczny, który daje zarówno producentom jak i odbiorcom coraz to nowsze możliwości.

Wzrosty w branży reklamowej

Reklamowa część rynku branży filmowej od kilku lat notuje wysokie wzrosty sięgające 20% rok do roku. Klientami polskich domów produkcyjnych są nie tylko polskie firmy, ale również zagraniczne. Firmy reklamowe rodem z Polski trafiają do odbiorców w Europie Zachodniej, a nawet Azji. To zasługa wysokiej jakości produkcji, fachowości twórców, a także atrakcyjnych cen. Dynamiczne wzrosty branży filmowej to jednocześnie więcej stanowisk pracy nie tylko dla reżyserów, operatorów czy montażystów, ale również dla aktorów i statystów filmowych.

Rynek filmowy w Polsce AD 2018

Rozwój nie omija także rynku produkcji pełnometrażowych. Pojawiają się nowe gatunki, a wypuszczane na rynek produkcje przynoszą zakładane zyski. Już na początku roku do kin trafi kilka filmów, których producenci spodziewają się sporych przychodów. Taka sytuacja przyciąga kolejnych producentów i inwestorów.

YouTube – społeczność z perspektywami

Rozwija się również rynek produkcji filmowych przeznaczonych na rynek internetowy. Tam również panuje stały wzrost i w 2018 należy spodziewać się nie tylko organicznego rozwoju, ale również licznych nowości, jakie zapowiadają obecni już na nim producenci. A odbiorcy coraz częściej przesiadają się z telewizji na produkcje internetowe z prostego powodu – lubią decydować, kiedy i co chcą oglądać. Nowe humorystyczne kanały zapowiada między innymi Abstra.tv, czyli ekipa od lat obecna na YouTube i jeden z liderów pod względem popularności wśród polskich internautów.

VOD rośnie w siłę

Odejście widzów od tradycyjnej telewizji to w znacznej mierze zasługa platform oferujących video na żądanie, czyli VOD (ang. Video On Demand). Platformy takie jak Netflix robią furorę na całym świecie i siłą rzeczy również w Polsce. Popularność Netfliksa w Polsce sprawiła, że powstaną pierwsze seriale własne tej platformy w języku polskim.

Aplikacje w służbie branży filmowej

Rozwój technologiczny znacznie ułatwia pracę ekipom filmowym, od obsługi technicznej po reżyserów. Specjalne aplikacje już wkrótce wyręczą inżynierów od oświetlenia czy pomogą kamerzystom. Podobnie jest w części branży odpowiedzialnej za castingi. Powstała między innymi platforma castingowa VENDO, która ułatwi znalezienie aktorów i epizodystów.